Američki filozof, politički aktivista i lingvista Noam Chomsky,
profesor na MIT-u, sastavio je listu deset najčešćih i najefikasnijih
strategija kojima se, korišćenjem medija, pribegava manipulaciji
stanovništvom.
Zahvaljujući medijskoj propagandi
stvarani su ili uništavani društveni pokreti, opravdavani su ratovi,
promovisane određene ideološke struje, pa čak data uloga medijima kao
proizvođačima stvarnosti.
Kako otkriti najčešće strategije za
razumevanje ovog psihosocijalnog alata u kojem nedvosmisleno svi
učestvujemo? Podsticanje gluposti, promocija osećaja krivice ili
konstruisanje veštačkih problema a potom njihovo magično rešavanje, samo
su neke od tih taktika.
1. PREUSMERAVANJE PAŽNJE
Ključni element društvene kontrole je
strategija distrakcije ili ometanja koja će odvratiti pažnju javnosti od
važnih pitanja i promena o kojima odlučuje politička i ekonomska elita,
kroz tehniku kontinuiraih ometanja plasiranjem beznačajnih informacija.
Strategija distrakcije je vrlo bitna i za sprečavanje javnog
interesovanja za osnovna saznanja iz nauke, ekonomije, psihologije,
neurobiologije i kibernetike.
“Držite pažnju javnosti daleko od
stvarnih društvenih problema, okupirajte im misli pitanjima bez
važnosti. Držite javnost zauzetom, zauzetom, zauzetom, tako da nema
vremena za razmišljanje, vratite ih natrag na farmu među druge
životinje.”
2. STVORITI PROBLEME PA PONUDITI REŠENJE
Metoda se naziva i
“problem-reakcija-rešenje.” Ova metoda stvara problem, “situaciju” koja
izaziva reakcije u javnosti, nakon čega se nude rešenja kojima bi se, u
normalnim okolnostima, javnost protivila.
Na primer: Pustiti da se razvije i
pojača urbano nasilje ili dogovoriti krvave napade kako bi javnost sama
zatražila nove sigurnosne zakone i pravila, iako na štetu sopstvene
slobode. Ili: stvoriti ekonomsku krizu, te prihvatiti recesiju kao nužno
zlo i na kraju smanjiti socijalna prava i redukovati javne službe.
3. STRATEGIJA POSTUPNOSTI PROMENA
Naterati javnost da prihvati
neprihvatljivo, tj. primeniti postupno prihvatanje promena, na kapaljku,
ako treba i godinu ili više. Na ovaj su način uvedeni novi radikalni
društveno-ekonomski uslovi (neoliberalizam) tokom 1980-tih i 1990-tih:
privatizacija, nesigurnosti, fleksibilnost, masovna nezaposlenost –
zapravo promene koje bi izazvale revoluciju kada bi se uvele odjednom.
4. STRATEGIJA ODLAGANJA
Još jedan način prihvatanja nepopularnih
odluka jeste njihovo predstavljanje kao “bolnih i nužnih”, kako bi se
zadobila saglasnost javnosti za buduće promene. Lakše je prihvatiti
buduću žrtvu nego trenutno žrtvovanje. Prvo, jer se napor neće desiti
odmah. Drugo, jer javnost ima sklonost ka očekivanju da će se sve “sutra
popraviti”, te da će se njihovo žrtvovanje verovatno izbeći. To daje
javnosti više vremena da se navikne na ideju promene i da je na kraju
prihvati sa rezignacijom.
5. UPOTREBA DEČIJEG JEZIKA
Većina reklama usmerenih na širu javnost
koristi govor, argumente, likove i naročito dečije intonacije, kao da
se obraćaju maloj deci ili mentalno nedovoljno razvijenm osobama. Što
više žele zabluditi gledaoce, to više primenjuju infantilne tonove.
Zašto?
Zašto?
“Ako se obratite osobi kao da je u
dobi od 12 godina ili manje, tada će, zbog sugestije, vrlo verovatno
odgovor ili reakcija te osobe biti lišena kritičkog osećaja kao i u
osobe od 12 godina ili mlađe.”Izvod iz “Tiha oružja za tihi rat”
6. KORIŠĆENJE EMOCIJA
Zloupotreba emocija je klasična tehnika
koja se koristi za izazivanju kratkog spoja u procesu razumnog
prosuđivanja. Upotreba emotivnog registra omogućava pristup nesvesnom za
implementaciju i prihvatanje ideja, želja, briga, bojazni ili prinuda,
ili pak indukovanje određenih ponašanja.
7. DRŽATI JAVNOST U NEZNANJU I PROSEČNOSTI
Učiniti javnost nesposobnom da razume tehnologije i metode koje se koriste za njihovu kontrolu i porobljavanje.
"Kvalitet obrazovanja nižih društvenih
slojeva treba da bude što slabiji ili ispod proseka, da bi razlika
između obrazovanja viših i nižih slojeva ostala nepremostiva".Izvod iz “Tiha oružja za tihi rat”
8. OHRABRIVANJE JAVNOSTI DA BUDE ZADOVOLJNA SVOJOM PROSEČNOŠĆU
Promocija stava u javnosti da je moderno i poželjno biti glup, vulgaran i neobrazovan…
9. STVARANJE OSEĆAJA KRIVICE
Usmeravati pojedinca da veruje kako je
on jedini krivac za vlastitu nesreću, zbog neuspeha svoje inteligencije,
svoje nesposobnosti ili nedovoljnog truda. Dakle, umesto pobune protiv
ekonomskog sistema, pojedac ne deluju jer samog sebe krivi za neuspehe,
što dovodi do depresivnih stanja kojem je jedina uloga sprečavanje
akcije. A bez akcije nema revolucije!
10. UPOZNATI POJEDINCA BOLJE NEGO ŠTO ON POZNAJE SAMOG SEBE
Brz razvoj nauke u poslednjih 50 godina
stvario je sve veću provaliju između znanja koje poseduje prosečan čovek
i znanja koje poseduju i koriste vladajuće elite.
Zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije, “sistem” ima pristup naprednom znanju o čoveku i na fizičkom i na psihičkom planu. Sistem je u mogućnosti da bolje razume običnog čoveka nego što on poznaje sam sebe. To znači da, u većini slučajeva, sistem poseduje više kontrole i ima veću moć nad pojedincem nego što pojedinac ima nad samih sobom.
Zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije, “sistem” ima pristup naprednom znanju o čoveku i na fizičkom i na psihičkom planu. Sistem je u mogućnosti da bolje razume običnog čoveka nego što on poznaje sam sebe. To znači da, u većini slučajeva, sistem poseduje više kontrole i ima veću moć nad pojedincem nego što pojedinac ima nad samih sobom.
Noam Chomsky - “10 strategies of manipulation” by the media
v
v
Коментари
Постави коментар