Čime nas to sve vreme prskaju iz aviona?


Nakon što avion prođe nebom, gotovo uvek možete videti dobro poznate bele tragove. Ovi tragovi postoje od kada i avioni, ali zašto su oni tema?
S obzirom da živimo u vremenu kada je bilo kakvu informaciju vrlo lako plasirati, dolazimo do velikog broja poluistinitih informacija ili potpunih izmišljotina koje vode samo ka jednom – stvaranju raznih teorija zavere, u koje neki ljudi najlakše poveruju.
Kada su tragovi aviona u pitanju, glasine su da se na ovaj način kontrolišu vremenske prilike ali i svetska populacija. Zvuči prilično kao… Pa, teorija zavere.
Na internetu se vode detaljne rasprave o tome šta su u stvari ti beli tragovi? Da li je u pitanju samo običan trag na koji smo navikli ili se u njemu nalaze otrovne supstance koje truju zemljište, vodu i ljude.
Neki od materijala koji u diskusijama na internetu služe kao dokazi tvrdnje da tu nisu čista posla, jesu fotografije tragova koji se za razlikuju od običnih. Internet teoretičari tvrde da obični tragovi nestaju odmah nakon prolaska aviona, dok se drugi zadržavaju na nebu mnogo duže, čak i po nekoliko sati, šire se, i tako se kao tepih spuštaju na nas.
Forumi, blogovi, video klipovi na YouTube-u su prepuni ovakvih i sličnih tvrdnji. I kada se neki njihovi dokazi ispostave kao netačni, uvek se pojave novi koje je potrebno objasniti. Nama će ovu problematiku objasniti Miodrag Torlaković, instruktor letenja i pilot putničkog aviona.

M Objasni nam kako nastaju beli tragovi aviona koje vidimo sa zemlje?

Visoko u atmosferi gde lete avioni, temperature mogu pasti znatno ispod nivoa smrzavanja (i do -40) bez obzira na godišnje doba. Kada se temperature spuste, spozobnost vazduha da u sebi sadrži vodu se takođe smanjuje.
Odgovor leži u procesu koji se zove nukleacija. Da bi voda prešla iz gasovitog stanja u ledene kristale, ona mora da se veže za nešto i tako zaledi. To nešto može da bude komad prašine, polena, pepela ili bilo koje druge čestice koje plutaju u vazduhu. Problem je u tome što je stvarno teško naći navedene čestice na velikoj visini.
Komercijalni mlaznjaci lete i preko 37,000 stopa, što je nešto više od 11,000 metara nadmorske visine. Njihovi izduvni gasovi mogu sadržati aerosoli, sulfate, čađ, minijaturne količine metala, ugljen-dioksid, ugljovodonik i nekoliko drugih sastojaka. Možda zvuči zastrašujuće, ali to nije razlog za brigu.
Pošto temperatura može pasti ispod -40˚C, celokupni proces kondenzacije ne traje dugo. Trilioni kapljica, oko stotinu milimetara u prečniku, formirane su iza aviona. Upravo tako je rođen tzv. “contrail”, kako se zapravo beli trag i zove.

M Zašto su neki tragovi vidljiviji i postojani mnogo duže nego drugi?

Vazduh se širi u regionu niskog pritiska, tako se hladi i često se poklapa sa temperaturom kondenzacije i postaje zasićen (primer, vlažnost vazduha 100%). Tako nastaju oblaci. Samim tim, ne ponašaju se svi tragovi na isti način. Neki se šire, uzdižu ili brzo nestanu, dok ostali ostaju na istom mestu.


Da bi se to lakše objasnilo, naučnici su uporedili avionske tragove sa dahom čoveka tokom hladnih dana. Primetili ste da dah koji se vidi tokom suvog i hladnog dana brzo nestaje? 
Kada je atmosfera vlažnija, tragovi se zadržavaju duže, ali kada je atmosfera suvlja, tragovi nestaju brzo. Tragovi mogu trajati satima i pokrivati velike razdaljine sve dok se na kraju ne rasprše.

M Na koje sve načine je moguće uticati na vremenske prilike a da postoji nekakva veza sa avionom?

Pa ovako, ako je hladno, tmurno i nikakvo vreme, vi lepo sednete u avion. Odletite na mesto sa boljom klimom i samim tim utičete na promenu vremenske slike i prilike! ☺

M Kako kao pilot aviona koji nas “prska” sa neba, gledaš na čitavu chemtrails teoriju?

Neke osobe tvrde da su avionski tragovi primarni pokretači klimatskih promena. Ta teorija nije dokazana. Čak i ako se tragovi rašire preko neba, oni su toliko transparentni za većinu dolaznih i odlaznih zračenja. I da njihove senke imaju uticaj na hlađenje, zanemarljivo je. Ovo je ekvivalentno pokušaju da zagrejete unutrašnjost vašeg automobila, jednom sijalicom iz fara ili migavaca.
Drugi su izjavili da nešto sa tragovima nije sasvim ispravno, jer mogu izgledati drugačije ili biti u boji. Tragovi su u svakom pogledu, u obliku ili kondiciji i dalje oblaci!
Što se tiče njihovih boja, moramo se setiti gde ti oblaci “žive” – 37,000 stopa ili više nadmorske visine. Sunce zalazi kasnije na ovoj visini zbog zakrivljenosti Zemlje. Dok se oblaci na nižim visinama, tj. bliže zemlji mogu videti kao tamniji zbog gubitka dnevne svetlosti.
Tragovi i visoki oblaci poput Cirrus oblaka, još uvek mogu da poprime Sunčevu boju i do 10 minuta nakon zalaska sunca. Kao i u slučaju najviše zgrade na svetu, Burj Khalife u Dubaiju. Razlika u zalasku sunca između prizemlja i 160. sprata je svega 5 minuta. Šta mislite, na kom spratu prvo zađe Sunce?

M Kada je i kako pokrenuta rasprava o ovim tragovima? Da li postoji neki konkretan trenutak, kao posledica nekog događaja, nečijeg svedočenja?

Teoretičari zavere su dali ovim tragovima, nadimak “chemtrails” jer sumnjaju da vlade zemalja koriste ovaj naučni fenomen da tajno ispustaju nekakve supstance. Nauka o contrailima je fascinantna. Contrails-i nikada ne bi trebali biti uzrok alarma. Uostalom ljudi ne dižu paniku kada na hladnim danima njihov dah napravi oblak. Ako je dovoljno hadno i vazduh miran, možete primetiti i oblak koji stoji iznad vas nekoliko metara.
Teorije zavere ostaviti na stranu, učenje osnovne fizike koja podržava njihovu formaciju može proširiti naše umove i razumevanje sveta oko nas. U atmosferi se svakodnevno postavljaju predivne emisije, samo treba da znamo gde da gledamo!

M Kada bi se, hipotetički, iz aviona ispuštale nekakve supstance o kojima se na internetu govori, kako bismo ih prepoznali?

Hipotetički ili ne, ja odgovor na to pitanje nemam.

Коментари